Perhekirkko

Perhekirkko

Koko perhe vauvasta vaariin on tervetullut perhekirkkoon, kummeja unohtamatta.

PERHEKIRKKO

• Erityisesti lapsille ja lapsiperheille tarkoitettuja jumalanpalveluksia.
  • Lapsi saa kokemuksen omasta kotikirkostaan
  • Saarnassa ja liturgiassa huomioidaan pienemmän kirkkoväen tarpeet
  • Musiikilla on tärkeä osa: laulamme lastenvirsiä ja lasten hengellisiä lauluja

PERHEMESSU

Perhekirkko voi olla myös perhemessu. Tämä tarkoittaa, että jumalanpalveluksessa on ehtoollinen. Vauvat ja aivan pienet lapset siunataan ehtoollispöydässä. Lapsi, jolle on opetettu ehtoollisen merkitystä, saa osallistua ehtoolliseen yhdessä vanhempiensa tai muun läheisen aikuisen kanssa. Vanhemmat päättävät, milloin on oikea aika antaa lapselle ehtoollinen. Kun lapsi haluaa ehtoollista, hänelle voidaan lyhyesti selittää ehtoollisen merkitystä esimerkiksi niin, että ehtoollinen on Jeesuksen ystävien ja Jumalan perheen yhteinen ateria. Jos viinin maistaminen tuntuu vieraalle, voi ehtoolliseksi nauttia pelkän leivän. Ehtoollisella oltaessa lapsen saattaja kertoo papille, annetaanko lapselle ehtoollista vai siunataanko hänet.

VAUVAKIRKKO

Vauvakirkko järjestetään kerran vuodessa. Vauvakirkko on aivan pienimpien lasten ehdoilla toteutettu, lyhyt kirkkohetki. Siinä on laulua, leikkiä, helistimen soittoa, rukousta ja siunausta.

Takaisin Tapahtumat - sivulle

Kastepuu

Ämmänsaaren kirkossa on käytössä kastepuu, johon jokainen Suomussalmen seurakuntaan kastettu saa oman lehtensä. Lue lisää

Kirjoja lapsille kirkkoon lainattavaksi