Ystävyysseurakunta Kalevala

Ystävyysseurakunta Kalevala

Kalevalan kirkko

Suomussalmelta on ollut kirkollista työtä Vienan Karjalaan 1990-luvun alkuvuosista asti.

Sekä seurakunnan työntekijät että monet vapaaehtoiset ovat olleet toiminnassa mukana. Siinä on yhdistynyt kristillisen sanoman julistaminen ja diakoninen avustustoiminta. Seurakuntatyö Vienan Karjalassa on osa Inkerin kirkon toimintaa.

Vuonna 2011 muistettiin Inkerin kirkon 400-vuotista historiaa Venäjällä. Vienassa ollaan perinteisesti ortodoksisen kulttuurin alueella ja ekumeenisessa hengessä kunnioitetaan paikallista perinnettä. Inkerin kirkon piispan Aarre Kuukaupin mukaan suhteet ortodokseihin ovat hyvät ja lämpimät sekä virallisella tasolla että henkilökohtaisesti. Yhteistyötä tehdään myös helluntaiseurakunnan kanssa, joka antaa tiloja käyttöön monilla paikkakunnilla.

Alueen luterilaisuus vahvistui inkeriläisten vaikutuksen myötä, jotka tulivat Neuvostoliiton aikana mm. metsätöihin monille paikkakunnille. Tuohon aikaan kristityt kokoontuivat salaa kodeissa ja hautausmailla. Tälle seurakuntatoiminnalle rakentui Inkerin kirkon nousu Vienan Karjalassa 1990-luvulla. Suomalaisten ystävien tuki ja osallistuminen työhön on ollut elintärkeää, tavoitteena on seurakuntien itsenäinen toiminta. Iloa ja siunausta yhteydestä on koettu molemmin puolin rajaa.

Laaja Kalevalan kansallinen piiri käsittää useita kyliä Kuittijärvien ympärillä ja Tsirkka-Kemijoen varrella. Kalevalan kappeliseurakuntia on Jyskyjärvellä ja Borovoissa.  Kalevala eli vanhalta nimeltään Uhtua on Suomussalmen ystävyyskunta.

Kalevalassa alkoi luterilainen seurakuntatyö 1990-luvun alussa. Tilaisuuksia pidettiin kodeissa ja kulttuuritalolla. Merkittävä asia oli oman kirkon saaminen vuonna 2001 suomalaisten vapaaehtoisten tuella.

Vuoden 2012 alussa solmittiin ystävyysseurakuntasopimus Kalevalan ja Suomussalmen seurakuntien välille. Tämä ystävyysseurakuntasopimus virallistaa monipuolisen yhteydenpidon Kalevalan seurakunnan kanssa ja tuo monia mahdollisuuksia. Kalevalan seurakuntaan kuuluu tällä hetkellä n. 100 henkeä. Seurakuntien pastorina toimii Antti Tuhkanen Kuhmosta käsin. Kalevalasta kotoisin oleva Ivan Malikin on opiskellut Keltossa Inkerin kirkon koulutuskeskuksessa. Hän toimii seurakunnan katekeettana ja palvelee Kalevalan alueella.

TULE MUKAAN VIENAN TYÖHÖN!
Suomussalmen seurakunnassa järjestetään Vienan työn iltoja ja lauluseuroja. Näistä tilaisuuksista ilmoitellaan seurakuntauutisissa.

Vienan Karjalaan vietäväksi otetaan vastaa hyväkuntoista vaatetavaraa. Erityisesti lasten vaatteita tarvitaan. Myös vanhat silmälasit löytävät käyttäjänsä rajan takana.
Lahjoitettavat tavarat voi tuoda kirkkoherranvirastoon Ämmänsaareen.

Yhteyshenkilö:
Tatu Ryyti 0440 615 170