Rippikoulu

Rippikoulu

RIPPIKOULUISTA VASTAA

Rippikoulu on kirkon ja seurakunnan koulu, missä pohditaan ja eletään sitä uskoa, mikä kasteessa on saatu. Tavoitteena on, että rippikoululainen vahvistuu uskossaan kolmiyhteiseen Jumalaan, johon hänet on pyhässä kasteessa otettu. Rippikoulun keskeinen tehtävä on ohjata rippikoululaisia elämään seurakunnan yhteydessä.

Rippikoulu on suosittu Suomussalmella, niin kuin muuallakin Suomessa.
Keskimäärin rippikoulun käy n. 84 % koko ikäluokasta, Suomussalmella luku on reilusti yli 90 %. Suosio haastaa jatkuvaan kehittämiseen, uudistumiseen ja sen miettimiseen, miten uskoa eletään todeksi suomussalmelaisten 15-vuotiaiden maailmassa.
Suomussalmella rippikouluopetuksessa sovelletaan seikkailu-aktiviteettejä. Rippikoululaista kannustetaan itse pohtimaan uskon ja elämän kysymyksiä, ottamaan kantaa, kysymään ja kyseenalaistamaan. Rippikoulussa tutustutaan samalla omaan ikäluokkaan, opitaan yhdessäoloa ja yhteistyötä erilaisten ihmisten kanssa.

Rippikoulun voi käydä sinä vuonna, kun täyttää 15 vuotta. Aikuisrippikoulu on mahdollista käydä myöhemminkin. Rippikouluihin ilmoittaudutaan marraskuun alussa. Sitä ennen pidetään info-tilanteet kouluilla. Rippikoulu toteutetaan puolen vuoden aikana ja sen laajuus on 80 tuntia. Rippikouluun kuuluu ennen leiriä käytävä seurakuntayhteysjakso, jonka aikana tutustutaan oman seurakunnan toimintaan. Suomussalmen rippikoululeirit pidetään talvella ja kesällä Roinilassa sekä kesällä vaelluksena Hossan maastossa.

Rippikoulu päättyy konfirmaatioon, jossa nuori tunnustaa itse uskonsa ja hänestä tulee samalla seurakunnan täysivaltainen jäsen. Konfirmaatio antaa oikeuden toimia kummina, osallistua itsenäisesti ehtoolliselle ja asettua 18-vuotiaana ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa. Rippikoulu on kirkkohäiden edellytys.