Hautaoikeus haudalla-haudan hallinta-aika

Hautaoikeus haudalla-haudan hallinta-aika

MÄÄRÄAJAKSI LUNASTETTU HAUTA
Hautapaikka lunastetetaan määräajaksi ja hautaoikeuden voimassaoloaika on 25 vuotta.Hautaoikeusajan jatkaminen tulee jossain vaiheessa ajankohtaiseksi.

Määräajaksi lunastetun haudan hautaoikeus päättyy ilman irtisanomista, kun määräaika on kulunut umpeen.

Hautaoikeusaikaa haudalla on mahdollista jatkaa. Hautaoikeuden jatkamisesta seurakunta perii hinnastonsa mukaisen maksun. Kirkkovaltuusto hyväksyy maksut vuosittain.

Hautaoikeusajan jatkaminen ei ole pakollista, hautaoikeudesta haudalla voi myös luopua. Ellei hautapaikkaa halua pitää, siirtyy se seurakunnan omistukseen.
Tällöin ja seurakunta tarjoaa hautaoikeuden haltijalle mahdollisuuden poistaa hautamuistomerkki haudalta.

Hautaoikeusajan voimassaolon voi tarkistaa omaiselle hautauksen yhteydestä annetusta hautakirjjasta tai tiedustella asiaa kirkkoherranvirastosta.
Hautaoikeuden jatkamisesta seurakunta perii hinnastonsa mukaisen maksun. Kirkkovaltuusto vahvistaa maksut vuosittain.

Seurakunta voi tiedottaa päättyneestä hautaoikeusajasta haudalle asennetulla tiedotteella, tai kirjeitse haltijalle jos osoitetiedot ovat seurakunnan hautakirjanpidossa ajantasaiset.

AINAISHAUTA
Aikaisemmin haudan on voinut lunastaa jopa 50 vuodeksi tai ainaishaudaksi. Ainaishauta pysyy omaisten hallinnassa ilman uusia lunastusmaksuja niin kauan, kuin omaiset pitävät hautaa kunnossa. Maksuttomuus haudalta päättyy, jos hautaan haudataan uusi vainaja.
Enää ainaishautoja ei luovuteta.

Ainaishautoja ovat myös veteraanien haudat sekä ennen vuotta 1956 haudattujen haudat.
Haudat pysyvät omaisten hallinnassa ilman uusia lunastusmaksuja. Maksuttomuus haudalla päättyy, jos hautaan haudataan uusi vainaja.

HAUTAUSTOIMILAKI (6.6.2003/457) velvoittaa seurakuntia seuraamaan hallinta-aikoja. Tavoitteena hautaoikeuksien ja hautojen hoidon seuraamisessa on siisti ja hyvin hoidettu hautausmaa. Hautojen määräaikoja seuraamalla huolehditaan myös hautapaikan lunastaneiden tasapuolisesta kohtelusta hautapaikkamaksujen suhteen.

Kuulutus Suomussalmen seurakunta

Hautojen hallintaoikeus Suomussalmen seurakunta Artikkeli Ylä-Kainuu lehdessä 30.7.2020

jpg liite

Suomussalmi kk Härkökankaan hautausmaa