Lattiakuvat-pyhäkoulu, Laila Heikkinen ja Mervi Pöllänen

Lattiakuvat-pyhäkoulu, Laila Heikkinen ja Mervi Pöllänen

Mervi Pöllänen ja Laila Heikkinen ovat Suomussalmen seurakunnan pitkäaikaisia pyhäkoulunohjaajia.

Suomussalmen seurakunnan pyhäkoulunohjaajat Laila Heikkinen ja Mervi Pöllänen pitävät pyhäkoulua Suomussalmen Kirkonkylällä. Laila on toiminut pyhäkoulunohjaajana kunnioitettavat 20 vuotta ja Mervi 14 vuotta. Vuoden 2019 alusta he uudistivat pyhäkoulutoimintaa aloittamalla Lattiakuvat-teemapyhäkoulun.

Laila ja Mervi osallistuivat pyhäkoulunohjaajille suunnattuun lattiakuvat-koulutukseen. He kokivat menetelmän luontevaksi itselleen ja ottivat sen käyttöön omassa pyhäkoulussa. He havaitsivat, että menetelmä toimi hyvin lasten kanssa.

”Lasten mielestä lattiakuvien rakentaminen oli mielenkiintoista. He seurasivat, osallistuivat ja keskittyivät hyvin”, kertoo Mervi. Hyvät kokemukset innostivat niin, että Kirkonkylän pyhäkoulu nimettiin Lattiakuvat-pyhäkouluksi.

Kevätkaudella aiheina pyhäkoulussa olivat esimerkiksi siunaus, pääsiäinen ja Pyhä Henki. Rungon pyhäkoulunohjaajat ottavat Lattiakuvat-kirjasta, ja muokkaavat sen sitten omaan pyhäkouluun sopivaksi.

Pitkään toimineessa pyhäkoulussa tärkeää on myös jatkuvuus: samat lapset tulevat pyhäkouluun vuodesta toiseen. Kävijöitä on ollut 10-20 lasta kerrallaan. Laila iloitsee siitä, että lapset tulevat kerta toisensa jälkeen pyhäkouluun.

”Pyhäkoulunohjaajina saamme välittää lapsille kristinuskon ydinsanomaa. Lattiakuvien aiheet liittyvät kirkkovuoden teemoihin ja Raamatun teksteihin. Lattiakuvat-menetelmässä näen tärkeänä sen, että lapset saavat itse tehdä ja osallistua”, sanoo Laila.

”Olen kasvanut sisälle pyhäkouluun. Pyhäkoulu on myös itselle tärkeä rauhoittumisen hetki, lasten ja Jumalan kanssa. Lattiakuvissa lapset kiinnostuvat kertomuksesta ja haluavat olla siinä mukana”, Mervi sanoo.

Mervin ja Lailan mukaan lattiakuvia voi toteuttaa arkisillakin materiaaleilla, esimerkiksi kivillä, naruilla ja legoilla. He kokivat, että menetelmän käyttöönottamisessa oli matala kynnys: kaikkea ei tarvitse olla heti. Lattiakuvat-pyhäkoulua varten hankittu myös erityistä lattiakuvamateriaalia, kuten liinoja ja sifonkihuiveja sekä koristelumateriaalia.