Luontopyhäkoulu, Marjut Lehto

Luontopyhäkoulu, Marjut Lehto

Marjut Lehto (oikealla) on halunnut viedä pyhäkoulun ulos luontoon.

Luontopyhäkoulussa tutustuttiin luontoon eri aistein.

Miten päädyit pyhäkoulunohjaajaksi?

Päädyin pyhäkoulunohjaajaksi, kun kaipasin tekemistä vapaa-ajalle ja mukavan harrastuksen, jonka parissa aika kuluu mukavasti.

Minkälaista pyhäkoulua pidät? Mitä siellä tehdään?

Aluksi olin mukana perinteisessä pyhäkoulussa. Lisäksi olen ollut parin vuoden ajan Suomen Ladun jäsenyhdistys Suomussalmen Samoojien edustajana mukana luontopyhäkouluissa. Luontopyhiksiin kuului hartauden lisäksi luontoon liittyvää tekemistä, tutkimista ja erilaisten asioiden kokemista sekä liikunnallisia leikkejä. Tietenkin myös syötiin eväitä, monesti leivoimme lapsiperheille muffineja tai keksejä. Lisäksi jokaiseen tapahtumaan kuului olennaisena osana yllätyspussien jakaminen lapsille.

Minkäikäisiä ja miten paljon lapsia pyhäkoulussa käy?

Luontopyhiksissä kävi kaikenikäisiä lapsia yhdessä vanhempiensa sekä toisinaan myös isovanhempiensa kanssa. Tavallisesti tapahtumiin osallistui keskimäärin 30 henkeä, mutta parhaimmillaan Suomussalmen Taiteiden yön aikaan järjestetty taskulamppuretki keräsi noin sata osallistujaa.

Mistä iloitset pyhäkoulussa?

Parasta oli ehdottomasti välitön palaute, jonka lapsilta sai. Muistan aina sen pienen pojan ilmeen kirkastumisen hänen saadessaan oman yllätyspussin. Iloa tuotti myös se, kuinka lasten lisäksi myös aikuiset heittäytyivät esimerkiksi Tonttupolku-tapahtuman yhdellä rastilla järjestettyyn tonttujumppaan. Tapahtumien järjestelyt, järjestäjien yhteishenki ja itse tapahtuma toivat hyvän mielen, joka jatkui pitkään. Ne antoivat energiaa ja vastapainoa arkeen sekä työhön.

Mitä haluat sanoa muille luontopyhäkouluista?

Kannattaa ehdottomasti kokeilla luontopyhiksen pitämistä. Nykypäivä pyörii hyvin paljon kännyköiden ja muiden teknisten laitteiden ympärillä, joten aina ei välttämättä huomaa, että aivan läheltä löytyy kaunista luontoa, joka tarjoaa iloa kaikille aisteille. Luontoa, joka on pullollaan erilaisia tuoksuja ja makuja. Luontopyhäkoulu tarjoaa perheille hetken irtautua arjesta ja nauttia yhdessäolosta, tavata muita perheitä. Joskus makkaranpaisto nuotiolla voi olla juuri se asia, jota perheet eniten kaipaavat.