Kastepuu

Kastepuu

Ämmänsaaren kirkon kastepuu. Seurakunta iloitsee uusista Jumalan lapsista ja kantaa heitä rukouksissa.

Ämmänsaaren kirkossa on käytössä kastepuu, johon jokainen Suomussalmen seurakuntaan kastettu saa oman lehtensä.

Lehteen kirjoitetaan kastetun nimi ja kastepäivä. Lehdet asetetaan puuhun jumalanpalveluksessa, kun kastettujen nimet luetaan ja heidän puolestaan rukoillaan.

Lehden voi ripustaa kastepuuhun kastetun läheinen, kuten vanhempi, kummi, sisarus tai isovanhempi. Nuori tai aikuinen kastettu voi laittaa sen itse. Mikäli kastetun perheenjäseniä ei ole mukana jumalanpalveluksessa, lehden ripustaa suntio.

Kastelehden laittaminen puuhun on konkreettinen merkki siitä, että kastettu on otettu seurakunnan jäseneksi.

Kastepuu tyhjennetään kerran vuodessa Mikkelinpäivänä. Silloin jokainen kastettu saa lehden omakseen. Sitten puu alkaa kasvattaa jälleen uutta satoa.

Idea kastepuusta lähti kirkkoherra Risto Kormilaiselta, joka oli nähnyt kastepuita muissa seurakunnissa.Kastepuu otettiin käyttöön lasten kevätkirkossa 25.5.2014.

Kirkkoherranvirastolla on myynnissä kastepuita

• Kastepuun hinta on 15 €
  • Tuotto menee Suomussalmen seurakunnan lapsi- ja perhetyölle
  • Puun korkeus on 30 cm
  • Mukana tulee esite

Tyhjiä kastepuun lehtiä voi ostaa hintaan 2 €/kpl.

Takaisin Seurakuntauutiset-sivulle