Vihkitoimituksen kulku

1. Raamatunluku
  2. Puhe

VIHKIMINEN

1. Kysymykset (kaksi vaihtoehtoa)
  2. Sormusrukous
  3. (Sormuslupaukset)
  4.  Avioliiton vahvistaminen ja aviopuolisoiden siunaaminen
  5.  Vihkivirsi
  6.  Esirukous
  7.  Isä meidän

PÄÄTÖS

1.  Herran siunaus
  2.  Päätösmusiikki, seurakunta seisoo                        (suluissa olevat voidaan jättää pois)

Kirkossa lähisukulaiset istuvat etupenkeissä.
Morsiamen suku ja ystävät istuvat takaa katsoen vasemmalla puolella, sulhasen suku ja ystävät oikealla puolella.

Johdantomusiikin aikana morsiuspari tulee alttarille yhdessä tai niin, että morsiamen isä saattaa tyttärensä käy­tävän puoliväliin, jossa hän luovuttaa morsiamen sulhaselle. Morsian on alttarilla sulhasen vasemmalla puolella. Hääväki nousee seisomaan vihittävien tullessa kirkkoon.

Vihittäviltä kysyttäviksi kysymyksiksi on kaksi vaihtoehtoa:

1. "Kaikkitietävän Jumalan kasvojen edessä ja tämän seurakunnan läsnä ollessa kysyn sinulta, NN, tahdotko ottaa MM:n aviomieheksesi/aviovaimoksesi ja osoittaa hänelle uskollisuutta ja rakkautta myötä- ja vastoinkäymisissä?"
  2. "Jumalan edessä ja tämän seurakunnan läsnä ollessa kysyn sinulta, MM, tahdotko ottaa NN:n aviovaimoksesi/aviomieheksesi, olla hänelle uskollinen ja rakastaa häntä hyvinä ja pahoina päivinä, aina kuolemaan asti?"

Vihkimisen jälkeen pappi onnittelee avioparia ja antaa heille seurakunnan lahjana vihkiraamatun. Lopuksi vihkipari kävelee pois kirkosta päätösmusiikin saattelemana. Hääväki seisoo ja hääparia seuraavat ensimmäisinä vanhemmat, isovanhemmat ja sisarukset.

Vihkiminen voidaan toteuttaa myös morsiusmessuna, jolloin vihkitoimitukseen sisältyy ehtoollisenvietto.

Takaisin Häät-sivulle